FAQ

1. Władze Wydziału Filozoficznego UJ
2. Gdzie znajdują się budynki Wydziału?
3. Gdzie szukać maili do sekretariatu/dziekanatu/prowadzących kursy?
4. Czym jest Pegaz i do czego służy?
5. Gdzie można udzielać się poza samym studiowaniem własnego kierunku?
6. Jak obsługiwać mail studencki?
7. Jak pisać e-maile do wykładowców, sekretariatu lub konkretnych pracowników jednostek/wydziałów/uczelni?
8. Gdzie znajdę sylabusy, jeśli nie ma ich na platformie USOSweb?
9. Co to jest MS Teams?
10. W jaki sposób wygląda hierarchia na Wydziale?
11. Rada Wydziału oraz Rady Instytutów
12. Gdzie mogę anonimowo zgłosić swój problem?
13. Czym jest ANTEK i jak mogę na nim skorzystać?

1. Władze Wydziału Filozoficznego UJ

Dziekan – dr hab. Jacek Nowak, prof. UJ

Prodziekan ds. naukowych – dr hab. Michał Wierzchoń, prof. UJ

Prodziekan ds. dydaktycznych – prof. dr hab. Leszek Sosnowski

Kierownik Studiów Doktoranckich – dr hab. Anna Sajdak-Burska, prof. UJ

2. Gdzie znajdują się budynki wydziału?

Wydział Filozoficzny należy do jednego z większych wydziałów na Uniwersytecie Jagiellońskim. Składają się na niego trzy budynki:  

  1. Collegium Broscianum UJ, przy ulicy Grodzkiej 52-54, gdzie mieszczą się siedziby następujących Instytutów: 
    • Instytutu Filozofii (kierunki: filozofia, kognitywistyka, etyka), 
    • Instytutu Socjologii (kierunki: socjologia, praca socjalna),  
    • Instytutu Religioznawstwa, 
    • Katedry Porównawczych Studiów Cywilizacji (kierunki: porównawcze studia cywilizacji, studia nad buddyzmem, studia nad buddyzmem współczesnym) 
  2. Instytut Pedagogiki UJ, przy ulicy Batorego 12 (kierunki: pedagogika, pedagogika specjalna, pedagogika szkolna z terapią pedagogiczną) 
  3. Instytut Psychologii UJ, przy ulicy Ingardena 6. 

Dziekanat Wydziału Filozoficznego znajduje się w budynku Collegium Novum przy ulicy Gołębiej 24 w pokoju 24. 

3. GDZIE SZUKAĆ MAILI DO SEKRETARIATU/DZIEKANATU/PROWADZĄCYCH KURSY?

Dane kontaktowe do poszczególnych sekretariatów dostępne są pod poniższymi adresami:  

Szczegółowe informacje odnośnie organizacji pracy dziekanatu oraz Wydziałowego Działu Pomocy Materialnej dla studentów/ek i doktorantów/ek  znajdują się na stronie internetowej Wydziału Filozoficznego UJ – https://phils.uj.edu.pl/wydzial/dziekanat 

Adresy e-mail prowadzących zajęcia dostępne są na profilach pracowniczych na platformie USOSweb. Wspomniane podstrony  można znaleźć wpisując imię i nazwisko prowadzącego/ej w zakładce Katalog -> Studenci, pracownicy. 

4. Czym jest Pegaz i do czego służy? 

Pegaz jest platformą służącą do zdalnego nauczania. Ma ona wiele zastosowań, między innymi można przeprowadzać za jej pomocą zajęcia, zaliczenia oraz egzaminy. Pegaz służy również prowadzącym do zamieszczania materiałów do zajęć, takich jak literatura do przedmiotu oraz prezentacje. Na platformie zapisane są wszystkie kursy, na które w ciągu całej swojej nauki, student uczęszczał.   

5. Gdzie można udzielać się poza samym studiowaniem własnego kierunku?
  • Samorząd Studentów UJ 

Samorząd jest miejscem dla każdego, kto tylko chce działać.  Składa się z kilku komisji, z których każda ma swoje projekty i zadania do wykonania. Co między innymi robią? Przede wszystkim bronią innych studentów, stojąc na straży praw, przyznają miejsca w akademikach, dbają o jakość kształcenia, współtworzą regulaminy studiów, szerzą kulturę studencką, promują mobilność. 

Bycie aktywnym członkiem SSUJ jest sporym obowiązkiem, ale takim który przynosi wiele superlatyw. Samorząd daje ogrom doświadczenia, umożliwia zdobycie cennych umiejętności, a także poznanie mnóstwa kreatywnych ludzi. Samorząd to jedna wielka brać, gdzie nie ma miejsca na nudę! 

Samorząd Studentów jest jedynym podmiotem odpowiedzialnym za interesy studentów i jedynym ustawowo oraz statutowo uprawnionym do reprezentacji studentów. W naszych kompetencjach leży zarówno pośredniczenie między studentem a prowadzącym, studentem a dyrekcją oraz studentem a dziekanatem. Delegujemy studentów do Rady Wydziału i Rad Instytutów. 

Wspieramy również Uczelnię w zakresie kwestii dydaktycznych, jakości kształcenia i ewaluacji. Opiniujemy programy studiów oraz zmiany w sylabusach, które bez naszych uwag nie mogą zostać zatwierdzone. 

Naszą kompetencją jest również organizowanie życia kulturalnego studentów. Urządzamy imprezy integracyjne, bierzemy udział w akcjach charytatywnych, umożliwiamy spotkania z interesującymi osobami, organizujemy zniżki i wyjścia do instytucji kulturalnych. 

Samorząd Wydziału Filozoficznego UJ składa się z dwóch Komisji: 

Komisji Kultury i Informacji, zajmującej się organizacją życia studenckiego, oraz informowaniem studentów o zmianach wprowadzanych przez dziekanat oraz uczelnię.

Komisji Dydaktycznej, odpowiedzialnej za jakość kształcenia, opiniowanie sylabusów i programów poszczególnych kierunków, oraz pomoc w zakresie problemów na poziomie dydaktycznym w poszczególnych Instytutach. 

  • Koła naukowe

Wszystkie Koła Naukowe na Uniwersytecie Jagiellońskim zrzesza Rada Kół Naukowych UJ.

Koła naukowe Wydziału Filozoficznego UJ

  • Ogólnouczelniane organizacje studenckie

Samorząd Studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego, Bractwo Czapki Studenckiej UJ, Tęczuj, klimatUJ, Niezależne Zrzeszenie Studentów UJ, All in UJ, Klub Uczelniany Akademickiego Związku Sportowego UJ, Stowarzyszenie Europejskie Forum Studentów AEGEE-Kraków, Zespół Pieśni i Tańca UJ Słowianki, Chóry Akademickie UJ

Więcej organizacji: https://studiuje.uj.edu.pl/studenci/dzialalnosc-studencka 

6. Jak obsługiwać mail studencki?  

Rozpoczynając studia, otrzymujesz adres email tworzony wg następującego wzoru: <Twój_PESEL>@student.uj.edu.pl 

Po zalogowaniu się do systemu USOSweb i przejściu do zakładki “Dla Studentów”, ostatnią pozycją w menu znajdującym się po lewej stronie jest zakładka “Aktywacja poczty UJ”. Będziesz miał możliwość zmiany nazwy swojego adresu mailowego.  

Aby skorzystać z poczty UJ, zaloguj się na swoją skrzynkę mailową korzystając ze strony https://outlook.com/student.uj.edu.pl

Za pomocą adresu mailowego UJ możesz również bezpłatnie pobrać pakiet Office – po zalogowaniu się za pomocą poczty uniwersyteckiej na stronie portal.office.com należy kliknąć przycisk “Zainstaluj pakiet Office” znajdujący się w prawym górnym rogu strony. 

Pamiętaj, że poczta UJ jest przede wszystkim głównym kanałem komunikacji z prowadzącymi zajęcia – na bieżąco sprawdzaj wiadomości od wykładowców.

7. Jak pisać e-maile do wykładowców, sekretariatu lub konkretnych pracowników jednostek/wydziałów/uczelni? 

Rozpoczynając korespondencję do wykładowców zwróć uwagę na posiadany stopień/tytuł i/lub zajmowane stanowisko przez danego nauczyciela akademickiego. 
 
Przykład: 
 
prof. dr hab. Jan Nowak – wykładowca ten posiada tytuł profesora, nadawany jest on przez prezydenta RP. E-mail do takiego pracownika rozpoczynaj zwrotem grzecznościowym: “Szanowny Panie Profesorze” lub “Szanowna Pani Profesor”. 
 
dr hab. Jan Nowak, prof. UJ – wykładowca ten posiada stopień doktora habilitowanego, jednak na uniwersytecie zajmuje stanowisko profesora uczelni. W tym przypadku formuła rozpoczęcia e-maila jest taka sama, jak do osoby posiadającej tytuł profesora. 
 
dr hab. Jan Nowak – nauczyciel akademicki ze stopniem doktora habilitowanego. Formuła wciąż pozostaje niezmienna, do doktora habilitowanego, który nie zajmuje stanowiska profesora uczelni nadal należy zwracać się “Panie profesorze” lub “Pani profesor”. 
 
dr Jan Nowak – w tym przypadku formuła zwrotu grzecznościowego zmienia się, ale nie we wszystkich sytuacjach. Doktor nauk może również zajmować stanowisko profesora uczelni. Zwróć uwagę na to, czy po stopniu, imieniu i nazwisku znajduje się coś jeszcze, np.  “dr Jan Nowak, prof. UJ”. Jeśli wykładowca jest doktorem, ale zajmuje stanowisko profesora uczelni, rozpocznij e-maila do niego takim samym zwrotem, jakie używane są w przypadkach powyżej, jeśli nie, wystarczy formuła “Szanowny Panie doktorze” lub “Szanowna Pani doktor”. 
 
mgr Jan Nowak – na uczelni możesz spotkać wykładowców, którzy posiadają tytuł zawodowy magistra. W tym przypadku NIE UŻYWAJ formuły “Panie Magistrze” lub “Pani Magister”, zastąp je uniwersalnym zwrotem grzecznościowym: “Szanowny Panie” lub “Szanowna Pani”. 
 
Do wszystkich innych pracowników administracji zastosuj formułę “Szanowna Pani” lub “Szanowny Panie”. 
 
Unikaj zwrotów “Dzień dobry”, “Dobry wieczór”, “Cześć” lub “Witam” w wiadomości do pracowników uczelni. Takie formuły dopuszczalne są w przypadku e-maili do np. Organizacji Studenckich lub Kół Naukowych. 
 
Jeśli dany wykładowca zajmuje jakieś stanowisko kierownicze (rektor, prorektor, dziekan, prodziekan, dyrektor, zastępca dyrektora, kierownik katedry) rozpoczynaj wiadomość od zwrotów np. “Szanowny Panie Dziekanie/Szanowna Pani Dziekan” lub “Szanowny Panie Dyrektorze/Szanowna Pani Dyrektor”, również do kierownika katedry: “Szanowny Panie Dyrektorze/Szanowna Pani Dyrektor”. W przypadku prodziekanów i zastępców dyrektora również obowiązują zwroty “Panie Dziekanie”, “Panie Dyrektorze”. Do kierowników zakładów zwracaj się zgodnie z ich tytułem/stopniem naukowym lub zawodowym, a także zajmowanym stanowiskiem (np. Profesor uczelni – “dr Jan Nowak, prof. UJ”). 
 
Podobnie jest w przypadku innych pracowników administracyjnych np. Kwestor UJ lub Kanclerz UJ. 
 
Przed tytułem/stopniem naukowym rektora lub prorektora często widnieje skrót “JM”, oznacza on tytuł “Jego Magnificencja”. Warto pamiętać o tym zwrocie, jeśli kiedyś będziesz musiał/musiała napisać wiadomość lub podanie do najwyższych władz uczelni. 
 
W tytule e-maila zawsze pamiętaj o jednym, krótkim zdaniu informującym o tym czego dotyczyć będzie wiadomość. Postaraj się za bardzo nie rozpisywać, pilnuj, aby wiadomość była jak najkrótsza, zwięzła i na temat, chyba, że inaczej wymaga sytuacja o której piszesz. 
 
Unikaj słownictwa potocznego, a także sprawdź przed wysłaniem wiadomości, czy nie zawiera ona błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, stylistycznych lub językowych. E-maile zawsze wysyłaj ze skrzynki pocztowej w domenie @student.uj.edu.pl
 
Wiadomość zawsze kończ zwrotem grzecznościowym “Z poważaniem”/”Z wyrazami szacunku”. Niedopuszczalne są formuły typu “do widzenia”, “dobranoc”, “żegnam”, “pozdrawiam”. Pamiętaj o tym, aby zawsze na koniec podpisać się imieniem i nazwiskiem, możesz również dodać informację o roku i kierunku studiów, na którym studiujesz np. “Student I roku I stopnia Pedagogiki UJ”.. Niedopuszczalne są formuły typu “do widzenia”, “dobranoc”, “żegnam”, “pozdrawiam”. Pamiętaj o tym, aby zawsze na koniec podpisać się imieniem i nazwiskiem, możesz również dodać informację o roku i kierunku studiów, na którym studiujesz np. “Student I roku I stopnia Pedagogiki UJ”. 

8. Gdzie znajdę sylabusy, jeśli nie ma ich na platformie USOSweb?  

Sylabusy można znaleźć na stronie sylabus.uj.edu.pl – wyświetli się nam Aplikacja Sylabus UJ, gdzie będziemy mieć podane wydziały. Wybieramy swój i przenosimy się na stronę z poszczególnymi kierunkami na danym wydziale. Klikając w swój kierunek wyświetli się nam sylabus.   

9. Co to jest MS Teams? 

MS Teams służą w dużym skrócie do nauczania zdalnego. Jest to platforma na której możemy uczestniczyć w zajęciach. Czytać materiały udostępniane przez prowadzącego lub samemu to robić. Służy ona tez do zdalnego egzaminowania oraz kolokwiów. Można ją pobrać indywidualnie lub pobrać od razu pakiet Office dostępny dla wszystkich studentów UJ.  Z pakietu Office można korzystać online lub pobrać. Warunkiem koniecznym jest posiadanie poczty ujotowej (np. jan.kowalski@student.uj.edu.pl). Dalsze informacje pod poniższymi linkami:

https://dui.uj.edu.pl/zh_TW/office-365

https://dui.uj.edu.pl/office365proplus

https://web.microsoftstream.com/video/33cf54e8-bc38-404e-aa62-5b4de0a40fb9

 Oba pakiety można pobrać mobilnie.  

10. W jaki sposób wygląda hierarchia na Wydziale?

W razie problemu w trakcje toku studiów możemy zwrócić się do kilku instancji. Należy jednak zachować pewną kolejność w celu uniknięcia nieporozumień.  

Pierwszą osobą do której możemy się zwrócić jest prowadzący, na tym poziomie jesteśmy w stanie „dogadać się” bez zbędnej papierologii i nerwów. Nie każdy jednak problem może zostać rozwiązany przez koordynatora kursu. W takiej sytuacji należy udać się do osoby odpowiedzialnej za sprawy dydaktyczne w danym instytucie, zazwyczaj jest to dyrektor ds. dydaktycznych. W razie dalszych problemów najskuteczniejszą metodą, będzie poinformowanie Wydziałowej Komisji Dydaktycznej Samorządu Studentów, która zwróci się w Waszym imieniu do dziekana ds. Dydaktycznych. Członkowie Samorządu odpowiedzialni za sprawy studenckie, będą prowadzić mediacje z dziekanami, informując Was na bieżąco o postępie sprawy. 

Student —> Prowadzący/ Koordynator kursu  

Student —> Dyrektor ds. dydaktycznych  

Student —> Wydziałowy Samorząd Studencki 

Wydziałowy Samorząd Studencki <—> Dziekan ds. Dydaktycznych  
Wydziałowy Samorząd Studencki —> Student 

11. Rada Wydziału oraz Rady Instytutów
12. Gdzie mogę anonimowo zgłosić swój problem?

W razie problemów, zespół ds. Jakości Kształcenia umożliwia anonimowe przekazywanie wszelkich uwag, komentarzy, zgłoszeń oraz informacji dotyczących dydaktyki. Na samym dole strony wydziałowego zespołu ds. Jakości kształcenia znajduje formularz kontaktowy. Aby wysłać zgłoszenie wystarczy wejść w formularz. Wejście w formularz nie obliguje do wpisania zgłoszenia, można z niego wyjść bez konsekwencji. 

13. Czym jest ANTEK i jak mogę na nim skorzystać? 

ANTEK jest anonimowym systemem do oceny zajęć dydaktycznych. Aplikacja o tyle unikatowa, że jako jedyny wydział w całej Polsce testujemy ją i jej potencjał. Została stworzona w celu anonimowej i dogłębnej ewaluacji zajęć. Anonimowość każdego ze studentów pozwala na sumienną ocenę zajęć dydaktycznych odbywanych w danym semestrze, a co za tym idzie na szybszą poprawę jakości kształcenia. Doświadczenie zebrane na przestrzeni ostatnich dwóch lat funkcjonowania aplikacji, wielokrotnie pomogły w poprawie jakości oferowanych kursów, a każdy kolejny semestr pozwala na zbieranie kolejnych informacji pozwalających na poprawę sposobu prowadzenia zajęć. Ocena zajęć rozpoczyna się przed rozpoczęciem sesji zimowej oraz letniej i trwa do końca sesji. W semestrze zimowym poprzedniego roku akademickiego, 15 studentów zostało nagrodzonych za swoją sumienność w wypełnianiu ankiet i partycypacji w konkursie w naszych social mediach. Nagrodą były bluzy, kubki i inne gadżety ze sklepu UJ. 

Anonimowość ANTKA 

  • Aplikacja przy pierwszym uruchomieniu poprosi Cię o zalogowanie do systemu USOS, gdzie będziesz proszony o zaakceptowanie dostępu przez aplikację antek_online o zgodę na dostęp do Twoich danych. 
  • Aplikacja pobiera Twoje imię i nazwisko oraz informacje o zajęciach realizowanych przez Ciebie w aktualnym semestrze roku akademickiego. 
  • Aplikacja NIE ma dostępu do Twojego adresu mailowego, PESELU i innych ważnych rzeczy, które przechowywane są w systemie USOS. 
  • Komunikacja ze stroną odbywa się z wykorzystaniem certyfikatu SSL – świadczy o tym zielona kłódka przy adresie strony w Twojej przeglądarce. Dzięki temu wszystkie informacje wysyłane są w sposób szyfrowany. 

Link do stronyankiety.iphils.uj.edu.pl